Het beste uit onszelf en uw kind halen

Onze school werkt met een plan om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen borgen en waar nodig te verbeteren. Het plan helpt ons het onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt.

De manier van lesgeven

Op de Haarschool geven we standaard in drie niveaus les. Dit gebeurt aan de hand van een opgesteld groepsplan. Dit plan wordt aan de hand van analyses en evaluaties twee keer per jaar opgesteld door de groepsleerkracht. Dit gebeurt aan de hand van het borgingsdocument “planning en zorg gedurende het schooljaar”.
 

Effectieve Directe Instructie

Om in verschillende niveaus les te kunnen geven hanteren we een effectief instructiemodel: EDI (Effectieve Directe Instructie).
 

Samenwerken

In het kader van samenwerken, werken we de komende jaren aan een leerlijn voor coöperatieve werkvormen door de hele school. In het team wordt dit gecoördineerd en aangestuurd door de leerkracht die hierin gespecialiseerd is.
 

Professionalisering

Een onderwijsteam staat nooit stil. Ook bij IKC de Haarschool blijven we ons voortdurend ontwikkelen, zowel op teamniveau als individueel. De afgelopen jaren hebben we verschillende trajecten doorlopen die bijdragen aan de kwaliteit van ons onderwijs.

Ook in schooljaar 2025-2026 staan er diverse ontwikkeltrajecten op de agenda. Als team blijven we ons verder verdiepen in IPC (International Primary Curriculum), waarmee we thematisch en wereldgericht onderwijs vormgeven. Daarnaast starten we schoolbreed met de implementatie van de sociaal-emotionele methodiek In je Sas. Ter ondersteuning hiervan, volgt het team een gezamenlijke training gericht op de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, zodat we signalen tijdig en zorgvuldig kunnen oppakken.

Op bouwniveau werken we eveneens aan verdieping:

De kleuterbouw gaat zich verder professionaliseren met behulp van Focus PO. Deze aanpak helpt hen om het onderwijs aan het jonge kind te versterken door te werken aan een duidelijke en consistente basis binnen het kleuteronderwijs.

De leerkrachten van groep 3 t/m 8 blijven zich verdiepen in het gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem, zodat we ieder kind passend en doelgericht onderwijs kunnen bieden.

Meten is weten

Om te weten of wij voldoen aan de standaarden die door de inspectie worden gesteld, hanteren we door de hele schoolloopbaan verschillende meetinstrumenten. Deze staan in een toetskalender weergegeven. Leidend hiervoor is ons borgingsdocument planning en zorg gedurende het schooljaar. Hierin zien we hoe ons schooljaar is opgedeeld in vier keer tien weken. Ieder tiende week evalueren we aan de hand van de bevindingen van de leerkrachten in samenspraak met ouders en intern begeleider. Naar aanleiding van de evaluatie worden kinderen ingedeeld in een themaplan (groepen 1 en 2), of een groepsplan (groepen 3 t/m 8) voor de komende periode.